خبرنگاران-خواهان-توجه-ا-ا-بر-امنیت-رسانه‌ها-شد

شماری از خبرنگاران در نخستین سالروز انفجار تروریستی در خبرگزاری صدای افغان(آوا) از حکومت سرپرست خواهان توجه جدی به امنیت رسانه‌ها در کشور شدند.

به گزارش افغان نیوز؛ سید شبیر محمودی، مسوول دفتر مرکزی خبرگزاری صدای افغان(آوا) روز گذشته ( جمعه، 18 حوت) در یک نشست خبری در کابل گفت که دشمنان افغانستان با این حملات نمی‌تواند صدای آزادی را در کشور خاموش کند و جامعه رسانه‌ای افغانستان تحت هر شرایطی در عرصه اطلاع رسانی ادامه خواهد داد.

آقای محمودی با اشاره به ۲۲مین سال از تاسیس این خبرگزاری گفت که این خبرگزاری با ارزش‌های اسلامی و منافع کشور فعالیت داشته و از حکومت سرپرست خواست که از رسانه‌های کشور حمایت همه‌جانبه نماید.

او افزود که خبرنگاران و رسانه‌های کشور با وجود همه مشکلات تاهنوز در عرصه اطلاع‌رسانی از هیچ سعی و تلاشی دریغ نمی‌ورزند، لذا امارت اسلامی نیز باید با حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران در کنار این قشر بإیستد.

مسوولان این خبرگزاری از نهادهای حامی خبرنگاران و رسانه‌ها خواست تا از تمام خبرنگاران و رسانه‌ها حمایت کنند و خبرنگاران را در عرصه آگاهی‌دهی و اطلاع‌رسانی تنها نگذارند و حمایت‌ همه‌جانبه نمایند وهمچنان در راستای دست‌رسی به اطلاعات با خبرنگاران کمک و همکاری باشد چون؛ رسانه‌ها صدای گویای ملت‌اند و حمایت از آنان به نفع نظام خواهد بود.

در همین حال، سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان با نشر گزارشی در مورد اوضاع جامعه رسانه‌ای در افغانستان گفته است که در دوونیم سال گذشته، در کشور از ۲۴۸ رسانه دیداری اکنون ۶۸ رسانه در افغانستان فعالیت دارند.

در این گزارش آمده است که از ۴۳۸ رادیو، ۲۱۱ رادیو، از ۹۱ روزنامه چاپی در حال حاضر ۱۳ روزنامه و کم‌تر از ۶۰۰ خبرنگار زن در افغانستان فعالیت دارند‌.

همچنین در گزارش آمده است که در حدود هزار کارمند رسانه مجبور به ترک افغانستان شده‌اند و اکنون در وضعیت دشوار قرار دارند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افزوده است که ۹۵ درصد رسانه‌ها کارمندان زن خود را از دست داده‌اند و آن عده‌ای هم که اکنون مصروف کار هستند با محدودیت‌های فراروان از جمله تبعیض، و منع نشر صدای زنان دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این حال، شماری از خبرنگاران می‌گویند که بسیاری از خبرنگاران بعداز تغییر نظام سیاسی در کشور براثر مشکلات اقتصادی رسانه‌ها بیکار و به کارهای شاقه روی آوردند.

مریم علی‌زاده، یکی از خبرنگاران در کابل می‌گوید که نهادهای حمایت کننده ملی و بین‌المللی رسانه‌ها و خبرنگاران باید برای رفع چالش‌های به وجود آمده تلاش جدی نمایند تا خبرنگاران از وضعیت بد اقتصادی نجات یابند.

رسول شهزاد، یکی از خبرنگاران دیگر در کابل می‌گوید که اگر رسانه‌ها و خبرنگاران حمایت نشود، آینده اطلاع رسانی در کشور نگران کننده خواهد بود.

آقای شهزاد از نهادهای مدافع رسانه‌ها و حکومت سرپرست خواست که به مشکلات رسانه‌ها در افغانستان توجه جدی نمایند تا اطلاع رسانی در افغانستان متوقف نشود.

از سوی هم، مقام‌های ا.ا در دوونیم سال گذشته همواره از حمایت رسانه‌های آزاد افغانستان سخن گفته و تاکید کرده است که در دوونیم سال گذشته زمینه بهتر فعالیت رسانه‌ها در کشور مساعد شده و حکومت سرپرست حمایتگر رسانه‌های آزاد در کشور می‌باشد و از رسانه‌های کشورخواسته است که در زمان تهیه گزارش‌ها، منافع ملی کشورا مدنظر بگیرند.

در همین رابطه، اتحادیه ژورنالیستان آزاد افغانستان می‌گوید که در حال حاضر رسانه‌ها و خبرنگاران کشور با مشکلات جدی اقتصادی روبرو اند و این اتحادیه در تلاش است تا به عنوان نهاد حامی و مدافع حقوق خبرنگاران و آزادی  بیان در افغانستان جهت گسترش آزادی بیان و روند اطلاع رسانی در کشور، در برگزاری نشست‌های هماهنگی، برنامه‌های آموزشی و ایجاد کمیته‌های مشترک بین رسانه‌ها و حکومت و تسهیل روند دسترسی خبرنگاران به اطلاعات را فراهم نماید.

این اتحادیه از حکومت سرپرست خواستار تسهیل روند دسترسی خبرنگاران به اطلاعات، مصوونیت خبرنگاران و کاهش صرفیه برق رسانه‌ها و رفع چالش‌های رسانه‌ها جامعه رسانه ای کشور شده و خواهان حمایت بیشتر رسانه‌های آزاد کشور شده است.

 خبرنگاران خواهان توجه ا.ا بر امنیت رسانه‌ها شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد